در این گزارش از شبکه تعاملی ارابا خواهید خواند : با اعلام تعرفههای جدید واردات خودرو در سال ۱۴۰۴، بازار خودرو ایران در آستانهی رقابتی شدیدتر از همیشه قرار گرفت. تعرفههای جدید بهویژه برای خودروهای با حجم موتور پایین، شرایطی فراهم کرد که هم واردکنندگان و هم خودروسازان مونتاژی برای جلب مشتری دست به ابتکار و رقابت گستردهتری بزنند.
در حالی که مرحله جدید عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه با تأخیر روبهرو شد، برخی شرکتهای واردکننده برنامههای فروش خود را به شکل مستقل ادامه میدهند. برای نمونه، گروه بهمن از طریق زیرمجموعهی بیامکارز فروش مزدا ۳ وارداتی را آغاز کرده است. این روند همراه با کاهش تعرفهها، باعث شده قیمت خودروهای وارداتی در بازار با افت قابل توجهی مواجه شود.
خودروهای مونتاژی جدید در راه بازار
در سوی دیگر، خودروسازان داخلی نیز بیکار ننشستهاند. مدیرانخودرو آمادهی عرضه مدلهای جدیدی مانند امویام X5 (نسل تازهی X55) و امویام X77 است. کرمانموتور نیز با معرفی نسخه هاچبک کیامسی ایگل با نام کیامسی شدو وارد میدان رقابت خواهد شد. علاوه بر این، بسیاری از خودروسازان کوچکتر نیز مدلهای اقتصادی و مونتاژی خود را برای رقابت مستقیم با خودروهای وارداتی آماده کردهاند.

رکود بازار و فشار رقابتی بر قیمتها
بازار خودرو همچنان در رکودی جدی بهسر میبرد و خرید و فروش چندانی انجام نمیشود. همین موضوع باعث شد تا مالکان خودروهای وارداتی و مونتاژی، برای جذب خریدار، شرایط فروش منعطفتری ارائه دهند. بسیاری از مصرفکنندگان نیز با امید کاهش قیمتها، دست نگه داشتهاند. آنها انتظار دارند با ورود مدلهای جدید ۲۰۲۵ به کشور، قیمت خودروهای وارداتی مدل ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ کاهش یابد. مشابه همین وضعیت برای خودروهای مونتاژی مانند امویام X55 پرو نیز رخ میدهد. چرا که با عرضه X5 جدید، مالکان نسخههای قبلی برای فروش مجبور به تعدیل قیمت خواهند شد.
در مجموع، همه این عوامل دست به دست هم داد تا سال ۱۴۰۴ به سالی پرهیجان برای رقابت خودروهای وارداتی و مونتاژی تبدیل شود. با توجه به شرایط فعلی، بهنظر میرسد بازار خودرو ایران در ماههای پیش رو با تغییرات و فرصتهای تازهای برای خریداران همراه خواهد بود.
📌برای دسترسی به جدیدترین خبر در شبکه تعاملی ارابا روی لینک کلیک کنید : 🔗واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی غیرآمریکایی به مناطق آزاد کشور آزاد شد