📌 معرفی رسمی و وضعیت تولید
شرکت پارسخودرو، زیرمجموعه گروه سایپا، از پاییز ۱۴۰۳ تولید اولیه پارس خودرو P90 را آغاز و مراحل فنی و کیفی آن را در شهرک آزمایش به پایان رسانده است.این خودرو که بر اساس پلتفرم قدیمی رنو داچیا لوگان (L90) توسعه یافته، با تاکید بر استانداردهای ایمنی و تولید ملی طراحی شده است.
در این مقاله از وبسایت شبکه تعاملی ارابا به بررسی جزئیات این خبر میپردازیم! با ما همراه باشید.
🛠️ مشخصات فنی و پیشرانه
- مجهز به پیشرانهٔ ME16 حجم ۱٫۶ لیتر، با چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ، توان ۱۱۵ اسببخار و گشتاور ۱۴۷–۱۵۰ نیوتنمتر
- گیربکس ۵ سرعته دستی (مدل 5F18)، همان سیستم استفادهشده در شاهین پلاس.
- سیستم تعلیق جلو مکفرسون و عقب از نوع پیچشی نیمهمستقل.
- ترمزهای جلو دیسکی و عقب کاسهای .
- مصرف ترکیبی حدود ۶٫۷–۶٫۸ لیتر در صد کیلومتر .
🧭 امکانات ایمنی و رفاهی
رسمیترین لیست امکانات به شرح زیر است:
- ایمنی: دو کیسه هوا (راننده و سرنشین)، ABS+EBD+BAS، کنترل پایداری ESC، سیستم کمک شروع حرکت در سربالایی، TPMS، سنسور نور و باران، هشدار نبستن کمربند.
- رفاه: نمایشگر لمسی ۷″، دوربین و سنسور پارک عقب، فرمان برقی دیکات با دکمه کنترل، تهویه نیمهاتومات، شیشه دودی، آینههای برقی، چراغهای روشنایی روز (Auto‑Light & DRL).
🎨 طراحی ظاهری و داخلی
- نمای خارجی: فیسلیفتی نسبتاً عمیق در جلو و عقب، شامل چراغها، جلوپنجره ششضلعی کرومی با لوگوتایپ فارسی، سپرهای جدید و خطوط حجمی بر روی گلگیرها.
- نمای جانبی: بدون تغییرات ساختاری، همان طرح صندوقدار قدیمی L90 اما با رینگهای ۱۵″ آلومینیومی و آینه با راهنما.
- نمای داخلی: داشبورد شبیه L90 با افزودن نمایشگر، طراحی فرمان و پنل جدید، اما بدون ارتقاء در متریال یا صندلیهای قدیمی فلکهای.

🗓️ زمان عرضه و برنامه تولید
- نخستین رونمایی در نمایشگاه خودرو مشهد (شهریور ۱۴۰۳) انجام و سری آزمایشی تولید آغاز شد .
- طبق اعلام رسمی، فروش نهایی تا پایان سال ۱۴۰۳ آغاز میشود.
- برنامه تولید از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۸ حدود ۳۲۵هزار دستگاه پیشبینی شده است، شامل ۵ هزار در ۱۴۰۲، ۴۰ هزار در ۱۴۰۳ و ۶۰ هزار دستگاه در سالهای بعد.
🗣️ اظهارنظر مسئولان
«پروژه P90 بر روی پلتفرم L90 ساخته شده… پیشرانهای بر پایه موتور K4M با راندمان بالاتر است»
— محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا .
«موفقیت این خودرو در گرو کیفیت مونتاژ و قیمتگذاری هوشمندانه است»
— اظهار تحلیلی سایت خودروبانک.
«برای پاس کردن استانداردهای جدید، باید قوای محرکه را تغییر میدادیم»
— پژمان شادچهره، مدیر پروژه کادیلا در پارسخودرو.
🧠 جمعبندی تحلیلی
ویژگی | توضیح |
---|---|
نقاط قوت | موتور ME16 نوین، امکانات ایمنی بالا (ESC، TPMS)، تولید داخل |
نقاط ضعف | طراحی داخلی و صندلیها بهروز نیستند، احتمالا در کلاس قیمتی با رقبایی چون شاهین پلاس، تارا و دنا پلاس رقابت سختی خواهد داشت |
موفقیت نهایی P90 به برتری در تجربه رانندگی، کیفیت مونتاژ پایدار و قیمتگذاری هوشمندانه برای جذب مشتریان النوستالژیک بستگی دارد.
پیشنهاد برای مطالعه بیشتر
برای اطلاع از آخرین اخبار فروش خودرو، مقاله بعدی منتشرشده در وبسایت شبکه تعاملی ارابا را از دست ندهید.
🔗دولت تعرفههای واردات خودرو را اصلاح کرد.
📣 شما هم نظر بدهید
نظر شما درباره تغییرات مدل P90 پارس خودرو چیست؟ لطفاً دیدگاه خود را در بخش کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.