در این خبر از شبکه تعاملی ارابا خواهیم خواند : با ادامه چالشهای زنجیره تأمین، قطعی برق بیسابقه و کمبود نقدینگی، صنعت خودروی ایران در بهار ۱۴۰۴ با کاهش ۱۳.۷ درصدی تولید روبهرو شد. بهگزارش شبکه تعاملی ارابا، آمار منتشر شده در سامانه کدال نشان میدهد سه خودروساز بزرگ کشور در سهماهه نخست امسال، مجموعاً ۱۷۹ هزار و ۹۳۰ دستگاه خودروی سواری تولید کردهاند، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲۰۸ هزار و ۴۲۹ دستگاه بود.
🔻 سقوط ۲۸ هزار دستگاهی تولید در فصل بهار
کاهش ۲۸ هزار و ۴۹۹ دستگاهی تولید در بازه زمانی فروردین تا خرداد، زنگ هشدار جدی برای صنعت خودروسازی است. بهویژه آنکه کارشناسان معتقدند روند فعلی اگر کنترل نشود، میتواند در ماههای آینده منجر به توقف تولید و آسیب به اشتغال هزاران نفر در صنعت خودرو و قطعهسازی شود.
🔌 برق؛ عامل غافلگیرکننده افت تولید
دکتر امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، از قطعیهای گسترده برق در سهماهه نخست سال بهعنوان عامل اصلی کاهش تولید یاد میکند و میگوید: «برای اولینبار، در ماههای فروردین تا خرداد، تقریباً یکسوم ساعات کاری موثر در خطوط تولید از بین رفت. این در حالی است که به طور سنتی، قطعی برق در تابستان اتفاق میافتد و نه در فصل بهار.»
او تأکید میکند: «در برخی روزها حتی با وجود خنک بودن هوا، با خاموشی مواجه بودیم. این مسئله نه تنها تولید خودروسازان را مختل کرده، بلکه زنجیره تأمین قطعات را نیز دچار اختلال کرده است؛ چراکه بسیاری از قطعهسازان در شهرکهای صنعتی دیگر فعالیت میکنند و قطعی برق در این مناطق تأثیر زنجیرهای دارد.»
💰 کمبود نقدینگی و چالش دریافت وام
محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان کشور نیز در گفتوگویی با تأکید بر تأثیر همزمان قطعی برق، عدم تأمین بهموقع ارز و کمبود نقدینگی، اعلام کرد که برخی خودروسازان بهناچار تعطیلات تابستانه خود را جلو انداختهاند. او گفت: «مواد اولیه و قطعات کافی برای ادامه تولید فراهم نشد، بنابراین چارهای جز توقف موقت تولید نبود.»
وی همچنین به تلاش مشترک قطعهسازان و خودروسازان برای دریافت تسهیلات بانکی اشاره کرد: «نامهای مشترک با امضای ما و خودروسازان تنظیم شد و خواستار پرداخت وام ۱۰ همت به هر خودروساز اصلی شدیم. اما در نهایت تنها با پرداخت ۷ همت به گروه سایپا موافقت شد. این میزان، کفاف نیازهای فعلی صنعت را نمیدهد.»
📉 قیمتگذاری دستوری؛ ادامه زیان خودروسازان
با وجود افزایش ۱۵ درصدی قیمت خودرو در بازار رسمی، خودروسازان همچنان با زیان قابل توجهی مواجهاند. نجفیمنش در اینباره گفت: «افزایش هزینههای تولید شامل رشد قیمت ارز، افزایش ۴۲ درصدی دستمزدها و دیگر هزینهها باعث شد که افزایش ۱۵ درصدی قیمت خودرو، برای جبران زیان کافی نباشد. عدد واقعی مورد نیاز حدود ۲۵ درصد بود.»
کاکایی نیز با تأکید بر موضوع زیان انباشته دو خودروساز اصلی گفت: «با اینکه در ظاهر و بر روی کاغذ، این دو شرکت در سال گذشته تجدید ارزیابی شد و از بحران خارج شدهاند. اما در عمل همچنان بانکها از پرداخت وام به آنها خودداری میکنند.»

🚧 رکود بازار؛ ضربه مضاعف به تولید
افزون بر مشکلات تولید، رکود بازار نیز به بحرانی تازه در صنعت خودرو تبدیل شد. کاهش قدرت خرید مردم در کنار رشد قیمت خودروها باعث کاهش تقاضا در بازار شد. کاکایی هشدار میدهد که این رکود بهزودی تأثیر مستقیم بر کاهش تیراژ تولید خواهد گذاشت.
🔁 بیبرنامگی در تخصیص ارز؛ اختلال در زنجیره تأمین خارجی
یکی دیگر از چالشهای جدی مطرحشده، نحوه تخصیص ارز و تاخیرهای طولانی در دریافت آن است. به گفته کارشناسان، از زمان صدور مجوز تخصیص ارز تا زمانی که شرکتها ارز را دریافت میکنند، ممکن است تا ۵ ماه طول بکشد. این تأخیر باعث اختلال در برنامهریزی تولید و ثبت سفارش قطعات میشود.
✍️ در شرایطی که صنعت خودرو ایران با چالشهایی همچون بحران انرژی، بیثباتی ارزی، کمبود نقدینگی و رکود بازار دستوپنجه نرم میکند. نبود یک سیاستگذاری هماهنگ و منسجم میتواند در ماههای آینده تبعات سنگینتری بههمراه داشته باشد. اگرچه میزان افت تولید در بهار ۱۴۰۴ نسبت به وضعیت موجود شاید قابلدرک باشد. اما ادامه این روند میتواند به توقف خطوط تولید و بحرانی در تأمین اشتغال در صنایع وابسته منجر شود. شبکه تعاملی ارابا، همچنان بهصورت روزانه این تحولات را رصد و تحلیل خواهد کرد.
برای دسترسی به جدیدترین خبر منتشر شده، روی لینک زیر کلیک کنید : کاهش تولید خودرو در سه ماه نخست ۱۴۰۴