چندین روش برای افزایش طول عمر گیربکس اتوماتیک وجود دارد که اگر آنها را به کار بگیرید ، در طولانی مدت شما را از هزینه های سرسام آور نجات می دهد. سیستم انتقال قدرت یکی از گرانترین اجزای اتومبیل است به همین علت ، تعویض یک قطعه بزرگ میتواند هزینه زیادی برای شما به وجود آورد .
و این ممکن است حداقل نگرانی باشد زیرا ترمیم مشکلات جدی که در سیستم انتقال قدرت شما بوجود می آیند بسیار دشوار است. با این وجود ، می توانید هزینه ها را کاهش دهید و همزمان با استفاده از نکاتی خاص از مشکلات احتمالی انتقال جلوگیری کنید. این نکات به شما کمک می کند تا عمر گیربکس اتوماتیک شما افزایش یابد.
1- هنگام رانندگی در ترافیک سنگین و طولانی (بیشتر از 15 دقیقه) ، از سیستم تعویض دنده دستی (+ – M) استفاده کنید، ترجیحا با دنده یک رانندگی کنید ، پس از باز شدن راه ، دنده را در وضعیت D قرار داده به رانندگی ادامه دهید. تعویض های مکرر دنده 1 به 2 و برعکس در گیربکس اتومات ، باعث گرم شدن آن شده و تقه هایی که در اثر این کار در گیربکس ایجاد می شود، در دراز مدت آن را از تنظیم خارج می کند.
2- حمل بار و سرنشین اضافه در خودرو اتوماتیک و بکسل کردن خودرو دیگر ، از عمر قطعات گیربکس اتوماتیک می کاهند.
3- در توقف های کمتر از دو دقیقه (مثلا پشت چراغ قرمز)، پای خود را روی ترمز نگاه دارید و دنده را به N یا P منتقل نکنید، زیرا استهلاک این تغییر وضعیت بیشتر از استهلاک کارکردن درجای گیربکس است. در صورت توقف بیشتر از دو یا سه دقیقه پشت چراغ قرمز، دنده را در وضعیت N قرار دهید (نه P ) .
4- گیربکس اتوماتیک پژو برای رانندگی عادی طراحی شده، استفاده مکرر از دکمه S (اسپورت)، فشار زیادی به گیربکس وارد می کند و کمتر باید مورد استفاده قرار گیرد.
5- برای شروع حرکت، ابتدا دنده را به D منتقل کرده، پس از احساس درگیر شدن گیربکس (صدای تق یا تکان خفیف) شروع به گاز دادن کنید. در غیر اینصورت ضربه وارده به گیربکس به آن آسیب وارد می کند.
6- روغن گیربکس را در زمانبندی و کیلومتر تعیین شده تعویض کنید. روغن گیربکس به خنک سازی و روغن کاری کمک می کند و باعث انتقال نیرو و فشار می شود ، در عین حال از تجمع جلوگیری می کند. بنابراین ، یک روش مطمئن برای افزایش طول عمر انتقال ، بررسی منظم آن است.
روغن گیربکس با کهنه شدن ممکن است کم شود و یا حاوی ناخالصی باشد. هر کدام از این موارد اتفاق بیفتد ، می تواند منجر به مشکلات انتقال متداول مانند گرم شدن بیش از حد شود. با این حال ، اگر زمان مناسب برای پر کردن مجدد روغن و یا تغییر کامل آن را داشته باشید ، از گرم شدن می توان جلوگیری کرد.
7- خطاهای گیربکس را جدی گرفته و در اولین فرصت به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید. ادامه رانندگی با گیربکس معیوب، باعث گسترش خرابی به سایر قطعات شده و هزینه و زمان تعمیرات آن را چندین برابر می کند.
8- هنگام قرار دادن خودرو در وضعیت P حتما ترمزدستی را بکشید تا خودرو کاملا متوقف شود و وضعیت P را پس از آن درگیر کنید. در گیربکسهای اتوماتیک، با قرار دادن گیربکس در وضعیت P، یک پین بهصورت مکانیکی گیربکس را قفل میکند و عملا خودرو دیگر حرکت نخواهد کرد و
وضعیتی مانند در دنده قرار دادن خودروی دنده دستی در زمان خاموش کردن موتور خودرو شبیهسازی میشود. اگر خودرو پیش از وارد کردن دنده به وضعیت P در توقف کامل نباشد ممکن است این پین (و یا مکانیزم اختصاصی دیگری که برای این منظور استفاده میشود) به دلیل فشار و ضربه حاصل از حرکت گیربکس در جای خود گیر کند و گیربکس پس از آن نتواند به وضعیت N یا D یا R بازگردد و به همین دلیل توصیه میشود.