موضوع این مقاله از ارابا بررسی چگونگی تیک آف کردن و خطر ها و آسیب های آن است. در ادامه با ما همراه باشید.

تیکاف چیست؟

در لغت، کلمه تیکاف (Take Off) به معنی شروع کردن و بلند شدن است که در واقع یک اصطلاح رایج هواپیمایی است که به لحظه ی آغاز پرواز هواپیما گفته می شود. در زبان انگلیسی برخلاف تصور چنین کلمه ای برای خودرو بکار برده نمیشود و معادل انگلیسی آن در دنیا Burn Out می باشد.
به زبان ساده تیکاف حرکتی است که در آن لاستیک های خودرو با سرعت زیادی شروع به چرخیدن می کنند در حالی که، خودرو حرکتی نمی کند.
دلیل آن انتقال آنی قدرت موتور به چرخ است. در واقع بیشتر بودن گشتاور چرخ از مقدار نیروی قابل انتقال به سطح، باعث ایجاد این حرکت می شود. با نزدیک شدن سرعت حرکت به سرعت چرخ ، چسبندگی افزایش یافته و تیک آف تبدیل به حرکت می شود.

تفاوت تیکاف و سایر حرکات خودرو

•اگر هرزگردی چرخ در دایره های حرکتی کوچک و با سرعت پایین انجام شود به آن Burnout می گویند.
•اگر هرزگردی در هنگام حرکت و در خط مستقیم انجام شود (تعویض دنده در اتومبیل های قوی)، به آن wheelspin گفته می شود.
•در صورتی که هرزگردی طولانی در پیچ و به صورت عمدی با استفاده از فرمان خلاف جهت و بازی با کلاج انجام شود، به آن Drift گفته می شود.
•در صورتی که در پیچ و به دلیل گاز دادن زیاد اتفاق بیوفتد به آن Power slide گفته می شود که به حرکت عرضی خودرو می انجامد.

چگونه با ماشین دنده ای تیکاف کنیم؟

دقت کنید که در هر خودرویی باید سیستم های کنترلی مانند DSC ، TC و ESP را خاموش کنید.
ماشین را روشن کنید. دسته ترمز را خلاص کنید.
ماشین را در دنده یک قرار دهید.
کلاج را فشار دهید و با پای مخالف پدال گاز را بگیرید و دور موتور را تا حدود 3000 تا 5000 دور در دقیقه بچرخانید. این عدد دقیقی نیست، و این بستگی به خودروی شما دارد. فقط مراقب باشید خیلی دور موتور را زیاد نکنید. دقت کنید که در این حالت نباید شروع به حرکت کنید.
سپس به سرعت کلاج را رها کنید و در حالی که به گاز دادن ادامه می دهید بجای کلاج، ترمز را بگیرید.
وقتی کلاج را به طور کامل رها می کنید، لاستیک ها باید خیلی سریع شروع به چرخیدن کنند و در نتیجه دود ایجاد شود.

چگونه با ماشین اتوماتیک تیکاف کنیم؟

اتومبیلتان را روشن کنید و پای چپتان را روی پدال ترمز نگه دارید. حال دنده را در حالت D قرار دهید و ترمز دستی را خلاص کنید.
سپس باید هر دو پدال گاز و ترمز را با هم و تا انتها فشار دهید.
در حالی که پدال گاز را همچنان فشرده اید، به آرامی پایتان را از روی پدال ترمز بردارید.

آیا تیکاف به خودرو شما آسیب میزند؟

بله. علاوه بر خرد کردن آج لاستیک و لنت ترمز، فشار زیادی به موتور، اجزای پیشرانه و هر چیز دیگری در خودروی خود وارد می‌کنید که برای انجام تیکاف طولانی طراحی نشده است.

چه عواملی تیکاف را راحت تر میکنند؟

ریختن روغن بر روی لاستیک و زمین: اینکار باعث تیکاف های طولانی، همراه با دود را می شود که بسیار خطرناک است و فقط در حرکات نمایشی و‌ در شرایط مناسب انجام می شود.

•تیکاف در خودروهای FWD (محور متحرک جلو) : در این خودرو ها تیکاف ساده‌تر و با قطعاتی کمتر است، ولی پروسه تیکاف اغلب در خودروهای RWD (محور متحرک عقب) بهتر اجرا می‌شود.

•اسب بخار بالا : هرچقدر که اسب بخار اتومبیلتان بیشتر باشد، بهتر است.

•ماشین های دیزلی : اتومبیل های با سوخت دیزل، قدرت و گشتاور بالایی تولید می‌کنند بنابراین چرخش فوق العاده ای دارند. گرچه ممکن است، صدای بلند و آزار دهنده ای تولید کند.

هشدار ها و احتیاطات

اگر قصد انجام تیکاف را دارید، به این اقدامات احتیاطی توجه کنید:

ابتدا تمرین کنید

تلاش برای انجام تیکاف برای اولین بار در جاهای شلوغ ممکن است منجر به آسیب خودروی خود یا دیگران شود. با یک متخصص، به یک مکان کاملاً خالی بروید و این کارها را بدون هیچ آدم یا ماشینی در اطراف خود انجام دهید.

از مناطق دارای موانع اجتناب کنید

هرگز در نزدیکی تیرها، دیوارها، حاشیه ها، جزایر، موانع پارکینگ یا هر چیز دیگری که ممکن است خودروی شما به آن برخورد کند، تیکاف انجام ندهید.

مراقب سوختن کلاچ باشید

اگر بوی چیزی غیر از لاستیک سوخته را حس کردید، ممکن است کلاچ شما سوخته باشد. در این حالت از تلاش مجدد اجتناب کنید و بگذارید خودرو خنک شود.

لنت های ترمز حتما باید در شرایط مطلوبی باشند

قبل از این کار ترمزهای خود را چک کنید. هر گونه ایراد در ترمز شما باعث شکست عمل تیکاف خواهد شد.

آیا تیکاف قانونی است؟

تیکاف تقریبا در همه جا غیر قانونی است و می تواند خطرناک باشد.

تیکاف کردن با خودرو دارای مخاطراتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. عدم رعایت قوانین رانندگی، عدم استفاده از تجهیزات ایمنی مورد نیاز و عدم آشنایی کافی با تکنیک‌های صحیح، می‌تواند به تصادفات جدی و حتی مرگبار منجر شود. بنابراین، قبل از شروع این فعالیت، لازم است که افراد مهارت‌های لازم را با استفاده از آموزش‌های مربوطه کسب کنند و همچنین وسایل ایمنی مناسبی مانند کاپ و کاست، کلاه و دستکش‌های محافظ را استفاده کنند.

اگر این مطلب مفید بود برای دوستانتان ارسال کنید.
دیدگاه تان را با ما به اشتراک بگذارید.