در حالی که بازار خودرو ایران در ماه‌های اخیر با رکود همراه بوده، بررسی نوسانات قیمت خودرو در اردیبهشت ۱۴۰۴ نشان می‌دهد که وضعیت ثبات چندانی ندارد. برخی از خودروها با افزایش قیمت و برخی دیگر با کاهش قابل‌توجهی مواجه شده‌اند.

 این نوسانات می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند سیاست‌های وارداتی، نرخ ارز، یا حتی انتظارات تورمی باشد. در ادامه نگاهی دقیق‌تر داریم به قیمت خودروهای پرتقاضا در ۲۴ ساعت گذشته.

رشد قیمت در برخی مدل‌ها؛ پراید و پژو باز هم گران شدند

براساس گزارش‌ها، پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ با رشد پنج میلیون تومانی به ۳۷۵ میلیون تومان رسید. در همین حال، مدل سال قبل آن با قیمتی حدود ۳۴۵ میلیون تومان معامله می‌شود. رشد قیمت در خودروهای اقتصادی، مخصوصاً پراید، پیام روشنی دارد: بازار هنوز در التهاب است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ همچنان با قیمت ثابت ۷۰۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود، اما فروشندگان قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای TU5 مدل ۱۴۰۴ را با پنج میلیون تومان کاهش، ۸۳۵ میلیون تومان اعلام کرده‌اند.

کاهش قیمت‌های معنادار؛ اطلس و سورن عقب‌نشینی کردند

در سوی دیگر ماجرا، خودرو اطلس G دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ با کاهش ۳۰ میلیون تومانی به ۶۲۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین سمند سورن پلاس EF۷ دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۴ با افت مشابه، ۸۹۰ میلیون تومان معامله شد.

این افت قیمت‌ها می‌تواند نشانه‌هایی از شروع اصلاح قیمتی یا کاهش انتظارات تورمی باشد؛ البته هنوز برای قضاوت کلی زود است.

خودروهای میلیاردی؛ همچنان پرتقاضا؟

در بازار خودروهای بالای یک میلیارد تومان نیز برخی تغییرات رخ داده است؛ خریداران پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک مدل ۱۴۰۴ را حدود یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان معامله کرده‌اند و قیمت تارا اتوماتیک V۴ LX مدل ۱۴۰۴ نیز به یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

دنا پلاس EF۷ توربو اتوماتیک مدل ۱۴۰۴ هم با قیمت یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان به فروش رسیده که نشان می‌دهد خودروهای بالارده داخلی همچنان خریداران خود را دارند.

آیا این نوسانات پیام تغییر در بازار است؟

در مجموع، آنچه در گزارش قیمت‌ها مشخص است، بازاری غیرقابل پیش‌بینی و ناپایدار است که به شدت تحت تأثیر عوامل بیرونی است. نرخ ارز، واردات احتمالی، انتخابات و حتی شرایط منطقه‌ای می‌تواند بر قیمت‌ها تأثیر بگذارد.

خرید یا صبر؟

برای خریداران، اکنون زمانی حساس است. اگرچه بعضی از خودروها افت قیمت داشته‌اند، اما بازار هنوز ثبات لازم را ندارد. پیش‌بینی می‌شود در صورت اجرای برخی سیاست‌های جدید خودرویی یا آزادسازی واردات، قیمت‌ها در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ با اصلاحاتی همراه شوند