ایرانخودرو در سالهای اخیر بارها از نسل جدید موتور های خود سخن گفته؛ عباراتی مثل “بهرهوری بالا”، “مصرف سوخت کمتر”، یا “همگام با استانداردهای یورو ۵ و ۶” دیگر برای مخاطب آشنا شدهاند. اما پرسشی که بسیاری از مصرفکنندگان، نمایشگاهداران و علاقهمندان خودرو دارند این است: آیا این پیشرفتها واقعیاند؟ یا صرفاً تبلیغات زیبا برای بازارگرمی بیشتر هستند؟
در این مقاله از شبکه تعاملی ارابا ، نگاهی بیطرفانه به عملکرد و تغییرات نسل جدید پیشرانههای ایرانخودرو میاندازیم و بررسی میکنیم که آیا این ادعاها، پایهای فنی و عملی دارند یا نه.
فناوریهای بهکاررفته در نسل جدید موتورهای ایرانخودرو
یکی از شعارهای پرتکرار ایرانخودرو، ارتقای فناوری تولید و بهکارگیری تکنولوژیهای روز در ساخت پیشرانههاست. از جمله مواردی که در موتورهای جدید این شرکت به آن اشاره شده عبارتاند از:
- استفاده از فناوری زمانبندی متغیر سوپاپها (VVT)
- کاهش وزن پیشرانه با استفاده از آلیاژهای سبکتر
- کاهش مصرف سوخت و آلایندگی مطابق با استاندارد یورو ۵ و یورو ۶
- بهبود سیستم احتراق برای افزایش توان و گشتاور
در نگاه اول، همه چیز امیدوارکننده به نظر میرسد؛ اما باید دید در عمل چه تغییراتی رخ داده است.
آیا تجربهی رانندگان هم از پیشرفت خبر میدهد؟
از بررسیهای انجامشده توسط رانندگان و مالکان خودروهای جدید ایرانخودرو مانند دنا پلاس توربو، رانا پلاس و تارا، نظرات متفاوتی دریافت شده است. برخی بهبود قدرت و نرمی عملکرد پیشرانه را تأیید کردهاند، در حالی که برخی دیگر به مشکلاتی مانند افزایش دمای موتور، صدای زیاد یا شتابگیری ضعیف اشاره کردهاند.
البته نمیتوان فراموش کرد که بخشی از تجربه کاربری، به کیفیت مونتاژ کلی خودرو، سیستم انتقال قدرت و حتی نگهداری مناسب توسط مالک مربوط میشود.

مقایسه با رقبای داخلی و خارجی
اگر موتورهای جدید ایرانخودرو را با پیشرانههای محصولات سایپا یا مونتاژهای خارجی موجود در بازار ایران مقایسه کنیم، باید گفت هنوز فاصله قابلتوجهی با استانداردهای جهانی وجود دارد. اما نسبت به نسلهای قبلی خود، بهبودهایی دیده میشود؛ بهویژه در مصرف سوخت و آلایندگی.
برای مثال، موتور EF7 توربوشارژ با توان خروجی بالاتر و مصرف سوخت کمتر نسبت به موتور قدیمی XU7 طراحی شد و اگرچه هنوز انتقادهایی به آن وارد است، اما بهعنوان گامی روبهجلو قابل بررسی است.
تبلیغ یا واقعیت؟
واقعیت این است که ایرانخودرو تلاش کرده تا در زمینه طراحی و تولید پیشرانه بهروزتر شود و از فناوریهای جدید بهره بگیرد. اما آیا این تغییرات کافی هستند؟ نه هنوز! بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند این پیشرفتها، اگرچه مثبتاند، اما هنوز با آنچه در کشورهای پیشرفته شاهد هستیم، فاصله زیادی دارد.
بنابراین میتوان گفت: نسل جدید موتورهای ایرانخودرو، گامی به جلوست؛ اما هنوز کافی نیست.
📣 اگر نمایشگاهدار هستید…
در شبکه تعاملی ارابا میتوانید آگهی خودروهایی با پیشرانههای جدید ایرانخودرو را منتشر کنید و دیده شوید! کاربران ما به دنبال اطلاعات دقیق درباره مدلها، موتورها و مزایای فنی هستند. با انتشار آگهی، مشتریان هدف را مستقیماً به نمایشگاه خود هدایت کنید.
🔍 و اگر خریدار خودرو هستید…
در صفحه مقالات شبکه تعاملی ارابا ، به بررسی دقیقتر مشخصات فنی خودروها، و در آگهی ها مقایسه محصولات، نکات خرید خودرو و بسیاری اطلاعات کاربردی دیگر دسترسی دارید. همین حالا مدل مورد نظر خود را پیدا کرده و با نزدیکترین نمایشگاهدار تماس بگیرید!
برای اطلاعات بیشتر مقالات مرتبط از جمله بررسی و تحلیل شرکت خودروسازی ایران خودرو را بخوانید.
آیا شما تجربهای از رانندگی با نسل جدید موتورهای ایرانخودرو دارید؟ در بخش دیدگاهها با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید!