فصل پاییز بارندگی را به شهرها و جاده ها می آورد، رانندگی در شرایط بارانی چالش برانگیز می شود. کاهش دید و سطوح لغزنده آن را برای رانندگان و عابران پیاده خطرناک می کند. خوشبختانه، دستورالعمل های ساده ای وجود دارد که می توانید از آنها پیروی کنید که رانندگی در این شرایط را بالقوه کمتر خطرناک می کند. در این مقاله به نکات ضروری برای رانندگی ایمن در باران خواهیم پرداخت.

اطمینان حاصل کنید که وسیله نقلیه شما به وظیفه خود عمل می کند:

اغلب هشدارهای زیادی مبنی بر اینکه در هوای مرطوب رانندگی می کنید دریافت نمی کنید، بنابراین مراقب تعمیر و نگهداری اولیه باشید تا مطمئن شوید وسیله نقلیه شما با آب و هوای مرطوب مقابله می کند.

لاستیک های شما تنها راه ارتباطی بین وسیله نقلیه شما و جاده هستند، بنابراین بسیار مهم است که آنها در شرایط خوبی باشند.

هدف از آج لاستیک پخش کردن آب از زیر لاستیک است. اطمینان حاصل کنید که عمق آج شما بیش از حداقل 1.6 میلی متر است. هرچه آج بهتر باشد، لاستیک شما می تواند آب بیشتری را از مسیر شما خارج کند.

برف پاک کن های شیشه جلو خود را به طور منظم بررسی کنید. برف پاک کن ها باید روی شیشه جلو سر بخورند و تمام آب و خاک را به همراه خود حرکت دهند. رگه‌های ناهموار، شکافتن، خراشیدن یا پرش روی شیشه جلو ممکن است به شما بگوید که برف پاک‌کن‌های شما نیاز به تعویض دارند.

چراغ های جلو و عقب خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می کنند.

در جاده – رانندگی در هوای مرطوب

چهره بازی خود را به نمایش بگذارید:   تمرکز کامل خود را بر روی کار در دست انجام دهید – چشم، گوش و ذهن در جاده. عابران پیاده، دوچرخه سواران و موتورسیکلت ها در باران به سختی دیده می شوند، بنابراین مراقب باشید.

سرعت خود را کم کنید و طبق شرایط رانندگی کنید:   نه تنها هرگز نباید از حد مجاز تجاوز کنید، بلکه باید بسیار کندتر از حد معمول رانندگی کنید. توقف خودروی شما بیشتر از حد معمول طول می کشد.

فاصله را بیشتر کنید:   فاصله 4 یا 5 ثانیه ای بین خود و خودروی جلویی قرار دهید تا زمان بیشتری برای واکنش به شرایط ترافیکی غیرمنتظره داشته باشید و زمان اضافی برای توقف خودروتان را در نظر بگیرید.

از رهبر پیروی کنید:  سعی کنید در مسیرهای ماشین جلویی رانندگی کنید تا چسبندگی لاستیک خود را افزایش دهید.

اخطار دهید:  به آرامی و زودتر از حالت عادی ترمز کنید تا به راننده پشت سرتان توجه کافی مبنی بر کند شدن شما بدهد. اگر در حال برنامه ریزی برای تغییر مسیر هستید، آن پلک ها را به خوبی و زودتر تلنگر بزنید.

انتظار زیادی از سواری خود نداشته باشید:  احتمالاً ایده بسیار خوبی دارید که ماشین شما در یک روز عادی چگونه هدایت می‌شود و فرمان می‌دهد – فرض کنید همه اینها در جاده‌های خیس به خطر می‌افتد و بسیار پایین‌تر از انتظارات عادی رانندگی کنید.

مسئولیت را بر عهده بگیرید:  اگر ماشین شما دارای کروز کنترل است، بهتر است آن را در شرایط مرطوب خاموش کنید.

موانع اطراف وسیله نقلیه خود را بررسی کنید و هر گونه اشیاء شل را در داخل وسیله نقلیه خود ایمن کنید.

اطمینان حاصل کنید که برف پاک کن های شیشه جلو شما در شرایط خوبی هستند. تیغه های برف پاک کن فرسوده توانایی شما برای تمیز کردن موثر شیشه جلو را به خطر می اندازد که می تواند مانع از دیدن واضح جاده شود. اگر تیغه های برف پاک کن شما هنگام حرکت روی شیشه جلوی شما با صدای بلند صدا می زند یا رگه هایی به جا می گذارد، وقت آن است که یک مجموعه جدید را انتخاب کنید.

مایع شوینده شیشه جلو را بالا نگه دارید. پس از پر کردن، از مقداری مایع شوینده شیشه جلو روی پارچه استفاده کنید تا تیغه های برف پاک کن خود را تمیز کنید.

آج و فشار لاستیک را بررسی کنیدلاستیک های فرسوده یا کم باد شده احتمال بیشتری دارد که تماس مناسب با سطح جاده را از دست بدهند. آنها را به طور معمول به صورت بصری بررسی کنید و حداقل یک بار در ماه فشار باد لاستیک ها را با گیج لاستیک بررسی کنید.

در هوای مرطوب، دیدن و دیده شدن در جاده ها حیاتی است. بررسی کنید تا مطمئن شوید همه چراغ‌های بیرونی خودروتان تمیز هستند و به درستی کار می‌کنند. عملکرد چراغ های ترمز اهمیت ویژه ای دارد. مطمئن شوید که چراغ های خود را حتی در روز روشن کنید. (چراغ‌های عقب شما با چراغ‌های روز روشن نمی‌شوند و باعث می‌شود وسیله نقلیه شما از عقب به سختی دیده شود.)

در صورت نیاز به توقف ناگهانی، فضای بیشتری بین خود و وسیله نقلیه جلویی روی سطوح خیس بگذارید. برای اینکه فضای بیشتری به خود بدهید، فاصله دنبال کردن خود را از سه ثانیه به چهار تا شش ثانیه افزایش دهید.

سرعت خود را کاهش دهید تا دید خود را زیاد نکنیدآنقدر آهسته برانید تا بتوانید در فاصله ای که جلوتر را می بینید بایستید.

سعی کنید از گودال ها اجتناب کنیدیک گودال می تواند یک گودال بزرگ را پنهان کند که می تواند به چرخ ها یا سیستم تعلیق وسیله نقلیه شما آسیب برساند. رانندگی در آب های عمیق نیز می تواند ترمزهای شما را کم کار کند.

از ترمز شدید خودداری کنید. هنگام نزدیک شدن به تابلوی ایست یا چراغ قرمز، زودتر و نرم تر از حد معمول ترمز کنید.

مراقب محیط اطراف خود باشید. هر پنج تا هشت ثانیه آینه های خود را چک کنید.

به جلو نگاه کنید تا از هرگونه حرکت تیز فرمان جلوگیری کنیدو برای کشش بهتر، سعی کنید در مسیرهایی که وسایل نقلیه جلوتر از شما باقی مانده اند رانندگی کنید.

از چراغ های جلو برای رانندگی در مه یا باران استفاده کنید تا بهترین دید را داشته باشید.

اگر آنقدر باران می بارد که بینایی شما مختل می شود، یک مکان امن را برای خروج از جاده انتخاب کنید و منتظر طوفان باشید.