مراحل خرید و فروش

پیش از هر معامله، نیاز است طرفین قرارداد به جدیدترین قوانین خرید و فروش آشنا باشند. به طور کلی برای خرید و فروش خودرو، باید چند مرحله اساسی شامل انتخاب خودروی مناسب، کارشناسی خودروی کارکرده و در نهایت، امور مربوط به قرارداد و سند را طی کنیم. در ادامه، ارابا مراحل خرید و فروش خودرو را در سال ۱۴۰۲ بررسی کرده‌‌است.

کارشناسی خودرو پس از انتخاب خودروی مناسب

کارشناسی خودرو به چه معناست و چه کاربردی دارد؟

به ساده‌ترین بیان، کارشنا‌سی خودرو به معنای مشاهده و بررسی دقیق خودرو در ابعاد مختلف فنی، ظاهری، موتوری و… است که با هدف تعیین ارزش واقعی خودرو و قضاوت در خصوص سلامت، ایمنی و کیفیت آن انجام می‌شود.

کارشنا‌سی خودر‌و اکثرا به بررسی مواردی مانند رنگ بدنه، قطعات تعویضی، سلامت موتور و جعبه‌دنده، فرمان، ترمز، لنت، کیلومتر واقعی خودرو، سلامت چرخ‌ها، قطعات کامپیوتری و برقی خودرو و… اختصاص دارد.

اگر چه به نظر می‌رسد کارشنا‌سی خودرو بیشتر در موارد وقوع تصادفات رانندگی و تخمین میزان خسارت کاربرد دارد اما به طور کلی، می‌‌توان از کارشناسی خودرو در موارد زیر بهره برد:

  • خرید خودروی دست دوم
  • خرید خودروی صفر
  • تخمین خسارات رانندگی

حالا که مرحله کارشناسی خودرو با اطمینان خاطر انجام دادید به توضیح مدارک لازمی که قبل از خرید و فروش خودرو باید آنها را جمع آوری کنید می‌پردازیم.

 

تنظیم قرارداد

 

اولین قدم از مراحل انتقال سند خودرو، تنظیم قرارداد بین خریدار و فروشنده است. با این کار فرآیند انتقال سند شکل رسمی به خود می‌گیرد

قرارداد شامل موارد زیر باشد:

1. مشخصات کامل خودرو از جمله رنگ، مدل، دوگانه سوز  بودن بودن یا فقط بنزینی بودن خودرو، وسایل موجود در خودرو و …

2. قیمت تمام شده خودرو که خریدار پرداخت می‌کند.

3. زمان تحویل خودرو و مدارک آن (بیمه شخص ثالث، کارت سوخت و …) از طرف فروشنده.

4. زمان و نحوه تعویض پلاک خودرو

5. تعیین مسئولیت برای مواردی مانند پرداخت بدهی‌ها و جریمه‌ها و عوارض سالانه شهرداری.

6. تعیین تکلیف برای پرداخت مالیات.

7. تعیین زمان برای حضور و مراجعه دو طرف معامله در دفتر خانه.

علاوه بر این موارد، هر آنچه ممکن است درآینده باعث ایجاد مشکل شود، باید در قولنامه قید شود. در نهایت بعد از نوشتن قرارداد فروش خودرو و بسته به مدل آن، باید هزینه‌اش پرداخت شود.

 

تعویض پلاک

یکی از مراحل خرید و فروش خودرو تعویض پلاک آن است. بعد از اینکه قولنامه بین خریدار و فروشنده نوشته شد، آنها باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند. به یاد داشته باشید که برای فک پلاک و نصب پلاک جدید در مراکز تعویض پلاک، فروشنده و خریدار هر دو باید حضور داشته باشند.

چنانچه به هر دلیلی این امکان وجود نداشت، فروشنده باید با دادن وکالت‌ به خریدار، اختیار تعویض پلاک را به او بدهد و بعد از آن برای انتقال سند قطعی در دفترخانه حضور داشته باشد. اگر این نیز برای وی مقدور نبود،‌ بهتر است به خریدار وکالت‌نامه فروش خودرو بدهد تا خریدار بتواند خودش کارها را پیش ببرد.

صدور این وکالت‌نا‌مه‌ها مستلزم پرداخت هزینه بوده که پرداخت آن با فروشنده است. بنابراین بهترین حالت این است که هر دو باهم به مراکز تعویض پلاک بروند و فرآیند آن را انجام دهند.

مرحله تعویض پلاک در واقع باید بعد از امضای قولنامه و قبل از انتقال سند انجام شود. به این دلیل که اگر پلاک قبلی فک نشده و پلاک جدید برای خریدار ثبت نشده باشد، بعد از انتقال سند هر تخلفی با ماشین صورت بگیرد به نام صاحب پلاک خواهد بود. بنابراین امکان انتقال سند بدون برگه تعویض پلاک وجود ندارد.

حتی اگر فروشنده به هر دلیلی نمی‌تواند در زمان تعویض پلاک حضور داشته باشد باید همان‌طور که گفتیم وکالت انجام آن را به خریدار بدهد. فروشنده پس از دادن وکالت باید پیگیر تعویض پلاک باشد تا خریدار با پلاکی که به نام اوست در شهر تردد نکند.

ثبت در دفاتر اسناد رسمی

بعد از انجام کارهای مربوط به تعویض پلاک، نوبت به سند زدن قطعی در دفترخانه می‌رسد. در این مقطع نیز هم باید فروشنده و هم باید خریدار حضور داشته باشند تا بتوانند فرآیند سند زدن را پس از پرداخت هزینه سند خودرو تکمیل کنند. اگر طبق آنچه در بالاتر گفته شد این امکان وجود نداشت و خرید و فروش خودرو به صورت وکالتی انجام می‌شد، ‌دفترخانه حتما باید مهلت تعویض پلاک را در وکالت‌نامه درج نماید.

 

مدارک لازم برای خرید و فروش خودرو

  • کارت ملی و شناسنامه مدارک شناسایی مالک خودرو یا همان فروشنده
  • وکالت نامه (برخی مواقع ممکن است به جای مالک، نماینده وی در انجام معامله حاضر شود.)
  • مدرک احراز محل سکونت
  • کارت خودرو
  • برگ سبز
  • کارت سوخت 
  • بیمه شخص ثالث 
  • سند قطعی

ما در این  مقاله درمورد اهمیت آگاهی از قوانین و مقررات معاملات خودرو صحبت کردیم. اگر از این مقاله لذت بردید، آن را در شبکه‌های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
 
آیا نظری درمورد این مقاله دارید؟ نظرات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما درمیان بگذارید.