به طور کلی عمر مفید خودروهای ایرانی بین ۸ تا ۱۰ سال و حدود ۱۵۰ هزار کیلومتر است که در خودروهای خارجی می تواند تا ۳۲۰ هزار کیلومتر برسد. اما نگران نباشید با رعایت چند نکته ساده می‌توانید طول عمر خودروی خود را افزایش دهید و هزینه های تعمیرات خودروی خود رازبه حداقل برسانید. در این مقاله از ارابا قصد داریم این نکات را به شما آموزش دهیم: 

روغن ماشین را چک کنید

روغن موتور به عنوان یک روانکار نقش مهمی در کارکرد درست موتور خودرو دارد.

بررسی کنید که چه نوع روغنی برای موتور خودروی شما مناسب است. دقت کنید که بین 5 هزار تا 11 هزار کیلومتر باید روغن ماشین را عوض کرد. همیشه سعی کنید هنگام بنزین زدن روغن را نیز چک کنید تا بالا باشد.

به این نکته توجه داشته باشید که در ماه‌های گرم سال، دمای پیشرانه بالا می‌رود و روغن موتور خاصیت خود را سریع‌تر از دست می‌دهد.

ماشین را در سایه پارک کنید

بهترین گزینه برای پارک کردن خودروتان پارکینگ سرپوشیده است. فضای پارک سایه‌دار مثل زیر درخت‌ها هم گزینه مناسبی هستند اما دقت کنید شیره درخت یا فضولات پرندگان نیز باعث خوردگی و از بین رفتن رنگ بدنه می شود. از سایه‌بان ماشین استفاده کنید تا تاثیر نور خورشید به کمترین حد برسد.

اشعه uv نور خورشید میتواند باعث آسیب به رنگ چراغ های جلو و تودوزی ماشین شود.

بنزین خوب بزنید

پمپ بنزین های خوب را شناسایی کنید و بنزین خوب به ماشین بزنید. هر چند وقت یکبار سعی کنید از بنزین سوپر و خالص استفاده کنید.

ماشین را پیش از حرکت گرم کنید. در هوای سرد حدود یک دقیقه اجازه دهید موتور گرم شود، سپس حرکت کنید. در این حالت، اجازه می دهید روغن در موتور و ترمزها به دمای لازم برسد.

تایرها را تنظیم کنید

در هوای گرم، گرما ساختار تایرها را ضعیف می‌کند. بهتر است هر ۸۰۰۰ کیلومتر یا ۳۰ روز یک بار، باد لاستیک‌ها را تنظیم کنید و در زمانی که تایرها خنک شده‌اند، انجام دهید.

دقت کنید که باد لاستیک‌ها بیش از حد نباشد، چون باعث تولید گرمای بیشتر در تایرها می‌شود و هندلینگ ماشین هم دشوار می شود.

از باتری مراقبت کنید

اگر برای مدت طولانی از خودروی خود استفاده نکنید، باتری آن تحلیل رفته و خالی می شود. هفته‌ای یک بار خودرو را روشن کنید و اجازه دهید موتور گرم شود. در این حالت، بهتر است به مدت 15 دقیقه با خودرو رانندگی کنید ولی اگر این امکان وجود ندارد، حتما خودرو را درجا روشن کنید تا باتری خودرو شارژ شد.

همچنین می توانید زمانی که از خودرو به مدت طولانی استفاده نمی کنید، باتری ماشین را جدا کنید.

سرما باعث کاهش طول عمر باتری می شود. بهتر است در فصل های سرما، خودروی خود را در محل گرم پارک کنید.

بررسی دوره ای باتری ماشین را را نیز فراموش نکنید.

سیستم خنک کننده را بررسی کنید

خراب شدن سیستم خنک کننده می تواند منجر به خرابی موتور شود. مایع خنک‌کننده حداکثر هر ۲ سال یک بار باید کاملا تخلیه و مایع جدید در ریخته شود.

علاوه بر این، نگاهی هم به شلنگ‌ها، لوله‌ها و تسمه های خودرو بیندازید که بخشی از سیستم خنک‌کننده به شمار می‌روند. اگر شلنگ‌ها و لوله‌ها سوراخ و تسمه‌ها پوسیده باشد، موتور خیلی زود داغ می‌شود و جوش می‌آورد. پس از 240 هزار کیلومتر آنها را تعویض کنید.

فیلترها را مرتباً عوض کنید

عملکرد موتور به سالم و تمیز بودن فیلتر های خودرو مثل فیلتر هوا، فیلتر روغن PCV و… بستگی دارد. فیلتر ها بمرور زمان مسدود می شوند. بنابراین مهم است که آنها را مرتباً تعویض کنید.

می‌توانید عمر فیلتر هوا را با شستن آن نیز افزایش دهید. در مورد تمیز کردن فیلتر و تعویض آن با به کتابچه راهنمای خودرو مراجعه کنید و حتما از قطعات اصلی استفاده کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که در مناطقی که آلودگی زیاد است و در فصل‌های زمستان و بهار که غبار بیشتری جذب می شود، فیلترها را باید زودتر تعویض کرد.

در اکثر مواقع به آرامی رانندگی کنید

رانندگی نرم و بدون فشار زیاد روی پدال‌ها، فرسودگی قطعات و مصرف سوخت را کاهش می دهد. انجام این کار هزینه سوخت و تعمیرات را نیز کاهش می دهد.
بهتر است، دور موتورتان حداقل هر چند صد کیلومتر یک بار (در شرایط مناسب و جاده خلوت) تا سمت خط قرمز برود.چون اگر هیچ گاه دور موتور خود را به طور کامل بالا نبرید، ممکن است رسوبات کربن، سوپاپ‌ها، منیفولد ورودی و بقیه قسمت‌ها را آلوده کند، کارایی را کاهش داده و باعث احتراق ناقص شود.

درصورت مفید بودن مطلب، آن را برای دوستانتان ارسال کنید و نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.