زمان تعویض روغن موتور

حتما می دانید که باید روغن خودروی خود را در یک مقطع زمانی عوض کنید، اما هر چند وقت یکبار؟ پاسخ ممکن است گیج کننده باشد، زیرا بسته به نحوه رانندگی، نوع روغن موتور مورد استفاده و مدل خودروی شما متفاوت است. اجازه دهید در این مقاله از ارابا آن را برای شما ساده کنیم.

نقش روغن موتور در خودرو

نقش روغن موتور در خودرو روان‌سازی، جلوگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی موتور، پاک‌کنندگی و در نهایت افزایش طول عمر و کارایی موتور می‌باشد.

از آنجایی که قطعات متحرک به یکدیگر ساییده می شوند، روغن موتور ماشین در نهایت فرسوده شده و نیاز به تعویض دارد.

چه زمانی برای عوض کردن روغن موتور باید اقدام کرد؟

بطور میانگین گفته می‌شود؛ عمر مفید روغن موتور ۵۰۰۰ کیلومتر است. اما تعیین زمان تعویض روغن به فاکتور های مختلفی بستگی دارد. ابتدا می‌خواهیم توجه شما را به عوامل کلی زیر جلب کنیم:

  • نوع موتور خودرو : موتورهای دارای سیستم توربوشارژ، ممکن است زودتر نیاز به تعویض روغن موتور داشته باشند.
  • نوع سوخت : موتورهای دیزلی، معمولا در بازه زمانی بیشتری (نسبت به موتورهای بنزینی) به تعویض روغن موتور نیاز دارند.
  • نوع روغن: اگر موتور شما از روغن موتور تمام مصنوعی استفاده می کند، ممکن است تا مسافت طولانی تر از معمول (۱۵۰۰۰ کیلومتر) نیاز به تعویض روغن نداشته باشید.

مکانیک‌ها معمولا توصیه می‌کنند که سطح روغن خود را حداقل یک‌بار در ماه یا در حالت ایده‌آل هر پر کردن گاز دیگر بررسی کنید. تصور نکنید که یک ماشین جدید از این کار تعمیر و نگهداری معاف است. حتی خودروهای جدیدتر نیز ممکن است، تعویض روغن نیاز داشته باشند.

دفترچه راهنمای خودرو، بهترین راهنمای شما در خصوص بهترین زمان تعویض روغن و استاندارد های روغن مناسب خودروی شما می‌باشد. (دفترچه راهنمای مالک خود را گم کرده اید؟ احتمالاً به صورت آنلاین در دسترس است.)

علائمی که نشان می‌دهد روغن ماشین باید عوض شود

گاهی اوقات شرایط خاصی برای‌تان رخ می‌دهد که مجبورید، روغن موتور را زودتر از زمان توصیه شده (توسط خودروساز) تعویض کنید. این شرایط خاص، معمولا به همراه نشانه‌هایی است که به شما می‌گوید باید روغن موتور خودرو را هرچه زودتر، تعویض کنید.

۱-روشن شدن چراغ چک یا تعویض روغن

واضح ترین هشدار در خودرو های جدید که دارای سیستم نظارت بر روغن هستند، روشن شدن چراغ تعویض روغن است؛ که بیانگر آن است که روغن کافی در سیستم وجود ندارد. در حقیقت وقتی، هشدار به صدا درمی‌آید، دیگر خیلی دیر است. پس هرگز منتظر روشن شدن چراغ هشدار برای تعویض روغن نشوید و زودتر بررسی روغن خودرو را در برنامه خود قرار دهید.

در موارد بدتر، چراغ چک موتور روشن می شود. این هشدار جدی‌تر است و به این معناست که موتور به دلیل مشکل قطعات یا روغن کاری نبودن در معرض آسیب است.

۲-صدای موتور

اگر روغن موتور کار خود را به درستی انجام ندهد، به دلیل افزایش اصطکاک میان قطعات، صدای موتور شنیده می‌شود.

۳-تیرگی و کثیفی روغن

روغن موتور سالم به‌ رنگ زرد عسلی و شفاف است. با گذشت زمان و استفاده زیاد، ذراتی از موتور در روغن جمع می شود که باعث تیرگی روغن می‌شود.

به همین دلیل بهتر است ماهی یک بار روغن موتور خود را از لحاظ رنگ و میزان شفافیت بررسی کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که طولانی بودن زمان سیاه شدن روغن موتور خودرو نشان دهنده عدم کیفیت کافی روغن موتور می باشد، زیرا؛ روغن قادر به جذب رسوبات و دوده ها نیست.

۴-تغییر بافت

بافت روغن‌های خراب حالتی تکه‌تکه دارد و دارای قوام زیاد و چسبناکی بیش از حد می‌باشد. 

۵-بوی روغن داخل ماشین

اگر داخل خودرو بوی روغن را حس می‌کنید، اغلب می‌تواند نشانه‌ی نشت روغن باشد. اگر بوی گاز یا دود اگزوز را نیز حس کردید، ممکن است خودرو بیش از حد گرم شده باشد. در هر صورت، بهتر است در این حالت هر چه سریعتر تعمیر و نگهداری را در برنامه‌ی خود قرار دهید.

۶-مسافت پیموده شده بیش از حد

اگر در ماه گذشته سفر های زیادی کرده اید، باید در نظر بگیرید که آیا زودتر از برنامه معمولی خود نیاز به تعویض روغن دارید یا خیر. هر خودرویی متفاوت است، اما همانطور که گفته شد در بیشتر آنها باید روغن هر ۵۰۰۰ کیلومتر یا سه ماه یکبار عوض شود. خودروهای جدید معمولاً هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر یا شش ماه یکبار نیاز به تعویض روغن دارند. در این مورد دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید و حتما بر اساس دستورالعمل خودروی خود عمل کنید.

نحوه اضافه کردن روغن موتور

هرگاه متوجه کاهش یافتن سطح روغن موتور شدید، طبق دستور زیر روغن اضافه کنید

  1. خودرو را روی سطح صاف قرار دهید.
  2. موتور را روشن کنید و حدود 15 دقیقه اجازه دهید تا موتور، به دمای نرمال برسد.
  3. حالا موتور را خاموش کنید و مجددا 5 الی 10 دقیقه منتظر بمانید تا روغن به کارتل برگردد.
  4. میله روغن (گیج روغن) را بالا بکشید و آنرا تمیز کنید.سپس آنرا درون مخزن روغن فرو کنید.
  5. میله را مجددا بیرون بکشید و سطح روغن را چک کنید. سطح روغن موتور باید نزدیک به شاخص MAX که روی گیج روغن تعیین شده، باشد. اگر سطح روغن، پایین‌تر از مقدار ماکزیمم بود، باید آنقدر روغن اضافه کنید تا به سطح ماکزیمم، نزدیک شود. همچنین توجه داشته باشید که در زمان اضافه کردن روغن، گیج روغن را بیرون نیاورید.
    گیج روغن در برخی خودروها، فاقد نوشته‌های MAX و MIN یا نوشته‌های F و L است. اما در عوض، دو علامت در انتهای این نوع گیج‌ها، مشخص شده و باید از آنها کمک بگیرید.
     

ما همیشه مشتاق شنیدن نظرات شما هستیم. برای ما در قسمت نظرات بنویسید.