باتری

دمای شدید، سن و دوره‌های طولانی عدم استفاده، بر باتری تأثیر می‌گذارند. به خاطر داشته باشید که باتری‌ها بر اساس میزان کارکرد ضمانت و رتبه‌بندی می‌شوند و کاملا مصرفی هستند.

بیشتر باتری‌ها بین ۴ تا ۵ سال عمر می‌کنند که به لحاظ کیلومتر، رقمی بین ۸۰ تا ۹۶ هزار کیلومتر خواهد بود. اگر از زمان دقیق تعویض باتری خود مطمئن نیستید، می‌توانید برای فهمیدن توانایی شارژ، آن را آزمایش کنید.

روغن ترمز

ترمزهای خودرو به‌وسیله سیستم هیدرولیک کار می‌کنند. اما اگر آب به مایع موجود در آن سیستم نفوذ کند، باعث کاهش نقطه‌جوش می‌شود و درنتیجه امکان دارد گاز در سیستم تشکیل شود.

پدال ترمز «اسفنجی» نتیجه این وضعیت است. برای اطمینان از سلامت سیستم ترمز، ابتدا روغن موجود در سیستم را تخلیه و با روغن پیشنهاد شده در دفترچه راهنمای نگهداری خودرو، جایگزین کنید. اکثر سازندگان پیشنهاد می‌کنند که بین ۳۲ تا ۷۲ هزار کیلومتر باید مایع ترمز را عوض کرد.

لنت ترمز

لنت ترمز پس از مدتی فرسوده می‌شود و وقتی هم که نیاز به تعویض داشته باشد، صدای لنت ترمز جیغ‌مانند می‌شود. مجموعه خوب و استاندارد لنت می‌تواند تا ۸۰هزار کیلومتر دوام بیاورد.

روتورهای ترمز

ترمز با فشرده شدن لنت روی دیسک‌های فلزی که روتور نام دارند کار می‌کنند تا سرعت را کاهش دهند. روتورها به‌دلیل اصطکاکشان با لنت‌های ترمز، در معرض گرمای زیادی قرار دارند، برای همین به مرور زمان تغییر شکل می‌دهند و اصطلاحاً تاب برمی‌دارند.

برای بهبود کارایی روتورها می‌توان صفحه روی آن را هرچند مدت یک‌بار تعویض کرد تا در ۹۶هزار کیلومتر صاف شوند.

مایع خنک‌کننده

ترکیبی از آب و مایع ضدیخ با کمک رادیاتور در پیشرانه جریان پیدا می‌کند تا دمای آن را در میزان مناسبی نگه دارد. از دست رفتن مایع خنک‌کننده باعث گرم شدن بیش‌ازحد پیشرانه می‌شود که موجب صدمات جبران‌ناپذیری به آن خواهد شد. برای تعویض مایع خنک‌کننده هر ۹۶هزار کیلومتر زمان مناسبی است.

مایع گیربکس

سطح پایین میزان روغن گیربکس باعث ایجاد اختلال در کارکرد آن شده و می‌تواند باعث سوختن آن شود. برای جلوگیری از این اختلال، بهتر است که به‌جای توجه به مسافت پیموده شده، میزان آن را بررسی کنید.

مایع گیربکس سالم صورتی‌رنگ است و بوی شیرینی خواهد دارد. مایع گیربکس سوخته، قرمز تیره یا قهوه‌ای است و بوی سوختگی می‌دهد.

به‌طورکلی، اگر گیربکس دستی دارید، تعویض روغن آن را برای هر ۴۸ تا ۹۶ هزار کیلومتر در نظر بگیرید. اما اگر از خودروی شما تحت‌فشار قرار داشته باید مایع گیربکس دستی آن را در فواصل زمانی زودتری تعویض کنید.