ماه‌های تابستان بیشترین میانگین دما را در کل سال دارند. در برخی نقاط کشور دمای هوا در تابستان بین 30 الی 40 درجه است، در حالی که موج‌های گرما می‌توانند دمای هوا را به 50 یا حتی 60 درجه سانتی‌گراد برسانند.

شرایط عملکردی موتور خودرو و برخی از بخش های دیگر در تابستان و هوای داغ تغییراتی پیدا می کنند که مستلزم پیش بینی آن تغییرات و ایجاد اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از خرابی های احتمالی می باشد.

در ادامه با ما همراه باشید تا با معرفی چند نکته کلیدی برای نگهداری خودرو در فصل 

گرما، از خراب شدن خودرویتان و دردسرهای آن رهایی یابید.

چک کردن باد تایرها

یکی از مهم ترین نکاتی که باید به خاطر داشته باشید تایر ماشین است.

گرم شدن هوا و نرم و داغ شدن آسفالت جاده، باعث وارد شدن فشار بیشتری به تایر ماشین شما می شود.

کم بودن باد تایر گاهی سبب ترکیدن لاستیک می شود که بسیار خطرناک است، چرا که یک لاستیک کم باد اغلب در سرعت های بالا به راحتی دچار حادثه می شود. 

واقعیت این است که یک تایر کم باد، پرباد، فرسوده یا غیر بالانس، به خصوص در هوای گرم تابستان، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. وقتی دمای هوا بالا می‌رود، در ازای هر ١۰ درجه افزایش دما، فشار باد تایر هم حدود یک تا دو PSI (پوند بر اینچ مربع) تغییر می‌کند. به دفترچه راهنمای خودرو یا دیواره تایرها نگاهی بیندازید تا ببینید فشار باد مناسب برای تایرهای شما چیست. یادتان باشد اگر گرمای هوا و فشار ناخواسته دست به دست هم بدهند، در نهایت تایر می‌ترکد. تایر پرباد هم سطح تماس کمی با سطح جاده دارد و روی جاده‌های خیس لیز می‌خورد.

تعویض روغن و فیلتر روغن

هر چند سطح روغن خودرو باید در کل سال کنترل شود اما در فصول گرم، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

متخصصان خودرو هر ۴٨۰۰ کیلومتر یا هر سه ماه یک‌بار را برای تعویض روغن توصیه می‌کنند. 

لزوم تعویض فیلتر هوا

یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید تعویض فیلتر ماشین است. فیلتر هوایی که در زمستان از آن بهره برده اید، حالا به قدر کافی کثیف و فرسوده شده است. تابستان به خودی خود گرم، خشک و پر از گرد و خاک است، بنابراین تعویض فیلتر ماشین برای داشتن یک هوای خوب در خودرو امری ضروری است که حتما کارکرد موتور ماشین را بهبود می بخشد

متخصصان توصیه می‌کنند فیلتر هوا هر ٢۰۰۰۰ کیلومتر تعویض شود ولی این عدد بستگی به شرایط خاص جاده و آب و هوایی که در آن رانندگی می‌کنید هم دارد. 

سیستم خنک‌کننده و رادیاتور را چک کنید

خوشبختانه بیشتر خودروهای مدرن یک سیستم خنک‌کننده هوشمند دارند که از یک خنک‌کننده شیمیایی به نام ضد یخ، چند پمپ، شیلنگ، فن و ترموستات استفاده می‌کند تا دمای بهینه خودرو را حفظ کند. ولی هر مشکلی برای این سیستم پیش بیاید، از جمله: کم‌شدن مایع خنک‌کننده، شیلنگ‌های ترک‌خورده، بست‌های شل یا شکسته‌شده یا وجود نشتی در رادیاتور می‌تواند باعث جوش ‌آوردن موتور و از کار افتادن آن بشود.

تنظیم کولر

دفعات استفاده از کولر خودرو در فصل تابستان بسیار بالاتر می‌رود، از این رو حتماً باید از درست کار کردن و سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. شایع‌ترین دلیل برای بد کارکردن کولر کم ‌شدن گاز آن است. علت آن هم می‌تواند وجود نشتی در قسمتی از سیستم باشد. از آنجا که کولرهای مدرن و امروزی دستگاه‌های پیچیده‌ای هستند، بهتر است یک نفر متخصص آن را بازرسی کند.